شنبه 13 دی 1399 کد خبر: 69

6896

کاربردهای فناوری نانو

محمدرضا بسکابادی
در مقاله "چرا در دنیای نانو خواص تغییر می کند " به این موضوع اشاره کردیم که فناوری نانو با تغییر در ساختار موجب تغییر در خواص مواد می‌شود. این تغییر خواص می‌تواند کاربردهای فراوانی برای مواد ایجاد کند. در این مقاله کاربردهای نانومواد به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از حدود سال ۱۳۸۰ فناوری نانو کاربرد­های خود در صنایع تجاری نشان داد. این کاربردها در صنایع مختلف از جمله صنایع نساجی، پزشکی، الکترونیک، کشاورزی، ساختمان‌­سازی و ... خود را نشان دادند.

در نساجی به کمک فناوری نانو پارچه­‌های ضدآب، ضد باکتری، مقاوم در برابر عبور امواج و حرارت به کمک فناوری نانو موجب افزایش ارزش افزوده شرکت­‌های تجاری‌­ شدند که از این محصولات استفاده کردند.

در پزشکی رهایش داروهایش کنترل شده داروها که باعش کاهش اثرات جانبی دارو می­‌شود از جمله دستاوردهای فناوری نانو است. هم­چنین درمان برخی از سرطان‌­ها یکی دیگر از کاربردهای فناوری نانو در این زمینه می­‌باشد.

 

در صنعت ساختمان­‌سازی بتن‌­های سبک­تر و با مقاومت بیش­تر، پوشش­‌های ضدحریق، کاشی­‌های ضدباکتری، نماهای خود تمیز شونده و شیشه­‌های کنترل­‌کننده انرژی از جمله محصولات فناوری نانو می­‌باشد.

در کشاورزی و صنایع وابسته سنسور­های حساس به میزان املاح موجود در خاک، انتقال ژن­‌های مورد نظر به سلول‌­های گیاهی، تولید سموم سازگار با محیط زیست و افزایش کارایی آفت­کش­‌ها از جمله کاربردهای فناوری نانو می‌­باشد.

 

 

برای مطالعه مطالب علمی بیشتر به صفحه مقالات آموزشی سایت باشگاه نانو مراجعه نمایید.